Reflektioner…

Nu är det ett par dagar sedan jag provade studion hemma på riktigt, och jag lärde mig ett par intressanta saker;

  • Vanliga enkla kamerablixtar är gott och väl tillräckligt starka för att lysa upp t.o.m. helkroppsbilder. Dom kan t.o.m. vara lite för starka ibland!
  • Med två blixtar kommer man långt
  • Med två blixtar och en reflektor kommer man längre
  • Det är viktigare än man tror att rikta, omforma och blockera ljuset
  • Det är inte helt enkelt att förutsäga hur exakt ljuset från blixtarna kommer att se ut när man har externa kamerablixtar istället för studioblixtar
  • Med en vit bakgrund kommer man väldigt långt
  • Ett studsa blixten in i ett paraply ger ett väldigt ”stort” ljus, en sorts ljus-handgranat…
  • Det hjälper att mörklägga rummet så mycket som möjligt
  • 3-4 meters avstånd till motivet är ibland nödvändigt, särskilt för helkroppsbilder

Det här är de grundläggande sakerna jag lärde mig. En del av bilderna från dessa två tillfällen blev över förväntan (t.ex. den som visas här), så nu skall jag bara prova lite fler gånger, så kommer jag nog att få hyfsat häng på detta :-)

2 reaktion på “Reflektioner…

  1. Daniel

    Som hemmapulare kan man ju börja labba med en slavblixt till den inbyggda, det är en enkel inkörsport till konstljuset (blixt)
    ofta så tar man ju bilder med blixt där övrigt ljus är lågt.. Då har man direkt ett problem som många upptäcker.. Det är färgen på blixtljuset kontra befintligt ljus, det löses dock lätt med speciella färgfilter. (blixten är ju blå jämfört med det röda ‘glöd ljuset’ eller lågnivå/lysrörslampor kan vara gröna för en kamera..)

    Jag körde lite porträtt med en lös kamerablixt in i en bouncer/vitt paraply med gott resultat.. Effter lite testning så lät jag kamerablixten hjälpa till för att få lite ögonglitter, modellen får mer ‘liv’ i
    ögonen då ;)

    andra blixttrick är om man tar partybilder och behöver blixt så kan man köra på en låång slutartid och låta blixten ‘frysa’ bilden just innan bilden är klar, då får man mycket befintligt ljus men ett ‘skarpt’ objekt’ med släpet på rätt sida (annars så lägger kamerorna blixten i början på bilden, och då ser det ut som att man springer baklänges)

    ps, bara personliga reflektioner ang blixtljus ;) ds

    ps.

    1. Martin Inläggsförfattare

      Jodå, dom sakerna du nämner har jag allihopa redan testat (plåtat en del med framförallt synk på andra-ridå och lite längre slutartider, blir väldigt fräckt i klubb-miljö), och nu är jag över på studiofoto-biten :-) Mina två externa blixtar som jag har synkar jag nu trådlöst med dessa; http://tinyurl.com/366o9jf och det fungerar riktigt bra! Inget TTL-stöd, men det gör inget, för jag vet ändå att jag vill hålla mig på slutartid 1/180, och i området mellan 5.6 och 11 i bländare, och anpassa blixtstyrka efter det. Den inbyggda blixten i kameran skippar jag att använda, eftersom den sänder ut förpulser för att mäta TTL (går tyvärr inte att stänga av på min Pentax K7), och det triggar slavarna. Mycket bättre med cactus-lösningen, plus att man inte behöver ha blixtarna i siktlinje heller :-)

Kommentarer inaktiverade.