Skillnaden mellan en kompakt och en DSLR

Sedan jag fick min Nikon P7000 har jag tagit med den i fler och fler situationer. Den är med på jobbet, när jag är och handlar, och hemma i soffan. Den är helt enkelt med mig överallt, för att fånga dom där bilderna som man inte skulle fått annars.

När jag däremot skall iväg på något särskilt, t.ex. resa, fotoutflykt m.m. så är det min ”stora” pentax K-7 med tillhörande objektiv som åker med.

Idag ropade Judit på mig från köket. Hon såg en liten skogsmus som hämtade fågelfrö som ramlat ner från fågelbordet. Jag hade min P7000 med mig, och smällde iväg ett par bilder. Hade inga höga förhoppningar om grym kvalitet, men några bilder blev det iallafall. Sedan tog jag några bilder på fåglarna som åt också.

Sen tänkte jag; undrar hur mycket bättre det skulle bli med min K-7 och 70-200 f/2,8? Sagt och gjort, en minut senare hade jag hämtat stora kameran och stativ. 30 sekunder redan var det riggat och klart, och jag blåste iväg en hög bilder.

Mina 2 olika kameror fyller olika syften. En liten och behändig, åker med överallt. Tillräcklig kvalitet för det mesta. Den andra åker med när jag vill fånga de riktigt bra bilderna, dom som skall hålla för stora förstoringar.

För att visa skillnaden postar jag här 2 bilder i 2 olika utsnitt. Ett i fullt utsnitt, och ett i 100% (orginal). Båda är tagna på samma avstånd från fågeln, c:a 5 meter.

Först kommer bilden från kompaktkameran. Den är tagen med största möjliga bländare, maximalt inzoomad (motsvarande 200 mm, f/5,6). Slutartid är 1/30 sekund. ISO 151 (automatiskt). Det var lite tur att fågeln satt stilla så länge, normalt sett får man ingen bra bild på 1/30 sekund med denna zoom. P7000 har en mycket bra anti-skak, som jag tror räddade denna bild en hel del.

Det man kan se här är att P7000 har en väldigt bra kvalitet, helt in på 100% nivå. Detta är visserligen taget på låg ISO, men det är en fenomenalt bra kvalitet vid denna förstoring.

Sen kommer då bilden från Pentax K-7 med Tamron 70-200 f/2,8. ISO 400, Slutartid 1/200, f/2,8.

Vad kan man då säga om denna? Jo, man kommer helt klart närmare, och man kommer undan med en högre ISO vilket ger möjlighet till kortare slutartid, samt att upplösningen på nästan 15 megapixel på K7 har en fördel vid förstoringar jämfört med 10 megapixel på P7000, men när jag tittar på 100%-bilderna så är det möjligen bara det kortare skärpedjupet i K7 som jag tycker känns mycket bättre, annars håller kvaliten på P7000-bilden upp väldigt bra!

Visst; det finns många andra fördelar med en riktig DSLR jämfört med en point and shoot som P7000, så som t.ex. mycket högre seriebildstagning (5/s på K7), bättre hög-iso egenskaper (1600 är användbart på K7, men 400 är gränsen för kvalitetsbilder på P7000 i mitt tycke), men i det stora hela behöver jag inte känna mig handikappad om jag ”bara” har med min P7000!