Nikon Coolpix P7000, en lite mer utförlig recension.

Nikon Coolpix P7000 framsidaNu har jag tagit nästan 2500 bilder med denna kamera, och har därför hunnit bilda mig en rätt bra uppfattning om den. Kort och gott kan man säga att den har ändrat min uppfattning om vad som är en profesionell kamera. Före jag fick den skulle jag sagt att jag behövde ha en systemkamera för att kunna ta bilder på det sätt jag vill, men nu inser att jag att denna lilla kompaktkamera ger mig samma möjligheter, och vissa fall mycket fler möjligheter!

Vi kan börja med det som jag inte är helt nöjd med;

Fokuseringen; den har ibland svårt att pricka rätt på fokus, och då hjälper det inte att prova att fokusera om, utan man får komponera från en annan vinkel, vilket kan vara lite störigt. Misstänker att det kommer av att den har färre korslagda AF-punkter än min systemkamera.

Starttiden är lite lång, det tar gissningsvis lite över 1 sekund innan den är klar för att ta en bild, och man bör INTE försöka att börja zooma före den sekunden har gått, annars ”låser” sig zoomen, dvs. zoomreglaget blir obrukbart till man stänger av kameran.

Skärpedjupet; det är egentligen inte konstigt, det är ett superzoomobjektiv som är inbyggt (28-200), och även om det är f/2,8 på den vidaste änden (f/5,6 på teleänden) så blir det ändå rätt så stort skärpedjup eftersom sensorn är en hel del mindre än på en DSLR. Så, för porträtt föredrar jag fortfarande min DSLR med 50mm f/1,4

Så, då till fördelarna:

Nikon Coolpix P7000 baksidaHanteringen; det är riktigt suveränt att ha en kamera som jag kan hantera enbart med högerhanden. Jag kan gå på hundpromenad och ha hundarnas koppel i vänsterhanden som jag brukar, och när jag ser något jag vill fotografera bara ta ut kameran med högerhanden, ställa in zoomen och skärpedjupet, fokusera och ta bilden. Greppet är bra, jag känner mig sällan rädd att tappa kameran.

Bildkvaliteten; Både Nikon P7000 och Canon G12 har gjort ett mycket smart val genom att välja en sensor med färre megapixel och högre bildkvalitet. Jag har ännu aldrig kommit till en situation där jag kännt att antalet megapixel på bilden är det som avgör om bilden är användbar eller inte. 10 megapixel räcker väldigt långt, och bruset är fint och hanterbart på både ISO 400 och 800. I många fall känns t.o.m. RAW-bilderna från P7000 bättre än RAW-bilderna från min Pentax K-7 som har 14 megapixel. Ytterligare ett bevis på att megapixel inte är det man skall fokusera på när man köper kamera.

Bildstabiliseringen: Jag vet inte om det beror på att sensorn är mindre, men jag känner helt klart att antiskak på P7000 är bättre än på min Pentax K-7. Jag får användbara bilder med 3-4 längre slutartider än jag hade hoppas på. Nu provar jag ofta att ta bilder med 1/4 sekund slutartid, vilket jag aldrig skulle få för mig handhållet med systemkameran, det hade helt enkelt inte vart någon chans att 1/4 sekund skulle funka handhållet med den.

Nikon Coolpix P7000 exponeringshjulExponeringskompensationsratten: Detta är en helt suverän funktion som jag älskar med P7000. Man har ett eget reglage i 1/3 steg upp till +3 och ner till -3, och en liten lampa som tänds när man inte har reglaget på 0. Smidigt att ändra med tummen. Helt guld!

Filmläget: Jag har inte filmat jättemycket med P7000, men det jag provat har vart mycket lovande, kvalitén är hög, och 720p-videofilerna som kommer ur kameran är mycket bra.

Nikon Coolpix P7000 blixtInbygda blixten: Jag har tidigare inte haft mycket till övers för inbyggd blixt, men denna är suverän. Jag gillar särskilt möjligheten att ställa blixtstyrkan manuellt, ända ner till 1/64 styrka, perfekt för en lätt upplyftningsblixt som ger ett svagt blänk i ögat på ett snyggt sätt. Gillar också att blixten går att gömma undan när man inte använder den, så plasten håller sig ren. Jag har använt extern blixt till P7000 flera gånger också, vilket fungerar perfekt!

Skärmen: Det är verkligen en suverän skärm som sitter på denna lilla kamera. Den är ljusstark och högupplöst, lika bra, eller kanske t.o.m. bättre än på min DSLR. Man får snabbt en bra känsla om bilden man tar blir skarp eller inte.

Nikon Coolpix P7000 reglageProgramvalsinställningarna: En kompaktkamera saknar ibland inställningsmöjligheter som man vänjer sig vid, och föredrar på en systemkamera, t.ex. bländarförval (min favorit), men P7000 har alla lägen jag tycker om att kunna välja mellan, dvs. A (bländarförval), S (slutarförval) och M (manuell).

Batteriförbrukning: Jag har inte haft några som helst problem med batteriförbrukningen. Det kanske beror på att jag sällan har skärmen igång under långa perioder. Däremot gör jag väldigt ofta ström på/av när jag går och letar motiv. Jag har faktiskt aldrig fått slut på batteriet, och jag har flera gånger fotat 200-300 bilder och ett par videoklipp. Tror faktiskt inte ens jag kommit ner till 1 prick i laddning med den användningen :-) Laddningen av batteriet går också snabbt. 1 timme i laddaren, så är man klar för nya äventyr.

Summering

Jag är mycket nöjd med min Nikon Coolpix P7000. Det är en mycket bra kompaktkamera som har lyft och utvecklat mitt fotograferande. Jag känner inte längre att denna kamera skulle vara ett komplement till min systemkamera, utan den skulle gott och väl kunna fungera som min huvudkamera. Det enda jag skulle sakna är kort skärpedjup på porträtt. Jag rekommenderar denna kamera till alla som är intresserade av fotografering, och vill ha en lätt och smidig kamera som är mycket bra till nästan allt. I mina ögon har Nikon fått till en (nästan) fullträff med denna kamera, och de saker som den inte klarar så bra (se ovan) är inget som stör mig i mitt sätt att fotografera. Mitt betyg: 9/10.

5 reaktion på “Nikon Coolpix P7000, en lite mer utförlig recension.

1. Rebeca

Jag är supersugen på denna kamera och googlade runt lite för att se vad andra tyckte, denna recension var till stor hjälp tack! Det blir nog ett köp!

2. Mikael Henriksson

Hej! Tack för bra recension! Jag sitter här med en oöppnad kartong Nikon P7000. Om jag öppnar lådan tappar jag bytesrätten… Det var sista exet de hade i butiken till nedsatt (?) pris (3990 kr). Jag är nog rätt övertygad om att jag vill behålla kameran, funderade ett tag på Canon G12 men videoegenskaperna talar till Nikons fördel. En sista oklarhet som jag skulle vilja få rett ut bara: Vad jag förstått så upplevs kameran som lite trög, detta må vara hänt när jag startar kameran ”första gången” men hur är det inför varje nytt foto jag skall ta? Kompaktkameror brukar ha den nackdelen att det kan ta en ”bra stund” från det att man tryckt ner avtryckaren tills fotot faktiskt tas. Är det så här?
    Jo en fråga till: I din jämförelse med din systemkamera, Pentax, så har du vid båda bilderna zoomat in till motsvarande 200 mm småbild, men för Pentaxen kommer du mycket närmare. Vad beror det på?
    Kanske en fråga till, när jag ändå håller på: Jag har inte funderat så mycket över makrofoto, men det kan ju vara kul någon gång. Är makrofunktionen så dålig som jag får intryck av i de ”tester” lag läser. Tack på förhand.
    /Mikael H

3. Martin

Jag tycker inte att den är trög. Har inte provat G12, så jag har inget att jämföra med, men jag tycker den startar tillräckligt snabbt (under en sekund), och tid från avtryck till bildtagning är fullt tillräckligt för mig, och jag är van med en DSLR som är väldigt snabb på detta.
    Ang. 200mm, så blir mitt 70-200 motsvarande 300 på det längsta, eftersom jag har crop-sensor på min Pentax. Makrofunktionen på P7000 tycker jag är jättetrevlig, inga problem för mig med den.
    Om du tycker om att fota maximalt inzoomat tror jag P7000 kan vara rätt för dig, eftersom den når längre åt telehållet än G12’an gör. Annars har jag förstår att G12’an är en mycket trevlig kamera, och om du redan är inkörd på Canon kan det vara en fördel att gå på den istället.

4. Johan Lundén

Hejsan!
    Bra recension! Jag funderar på att köpa denna eller Nikon D3100. Filmfunktionen i denna vekrar bra. Hur presterar kameran i brus när man filmar i sämre belysning? Jag har sett några klipp och tycker mig se att bilden wobblar. Detta är ett vanligt problem i nikon D3100, hur är det på denna?
    Ha det gott!

1. Martin Inläggsförfattare

Jag har inte filmat i dålig belysning, så tyvärr har jag inga erfarenheter av det. Tycker dock att det jag sett av filmkvaliteten är mycket bra, jag filmar uteslutande med denna kameran nu, istället för min större DSLR eller iPhone.