Suddig bild

Service och reparation x2

För c:a 2,5 veckor sedan sände jag för första gången i livet iväg en av mina kameror på ”check & clean”. Kameran i fråga blev min Pentax K-7, som jag nu haft i nästan ett år, och som redan har gått 8000 bilder.

Varför skickade jag då in den?
Flera orsaker; bl.a. eftersom jag hört på många podcasts jag lyssnar på att en check & clean på en digitalkamera är lika viktig som en bilservice, m.a.o. för att förebygga problem. Sen kände jag också att mitt Pentax FA 50 mm f/1,4 fokuserade lite fel väldigt ofta, trots att jag kört micro-af- justering i Pentax K-7’an (Micro-af justering innebär att man själv kan justera i väldigt små nogranna steg hur autofokus justerar). Mitt 50 mm är mitt äldsta objektiv (köpt i mitten av 90-talet), så det är inte så jättekonstigt om det börjar bli en aning slitet… Men, förutom att det fokuserade lite fel hade jag inget att klaga på med varken kameran eller objektivet.

Så, jag kontaktade Kameraservice i Kungsör, som är den svenska auktoriserade Pentax-reparatören, och fick ett prisförslag. Fast pris på 1000 kr för check & clean inklusive frakt (verkade vara standardpris på alla Pentax-DSLR-modeller). En gnutta dyrt var min första tanke, eftersom jag sett att både Nikon och Canon erbjudit detta gratis på de fotomässor jag vart på (bara att lämna in kameran och komma tillbaka ett par timmar senare). Men, kameran fick åka iväg med 50mm på plats. Jag skulle få mail med prisförslag på rep av 50mm innan något gjordes, men hörde inget på ett par dagar, och plötsligt fick jag besked att jag hade ett paket att hämta. Iväg till posten och dags att packa upp kameran. Blev lite störd över beskrivningen på serviceordern. Väldigt kort stod det ungefär ”nollställt micro-af-justering. testat ok”. Inget annat. Å andra sidan var prislappen precis det dom uppgivit för check & clean, dvs. 1000 kr.

Men, jag kände mig ändå lite tveksam till om min kamera verkligen blivit rengjord och kollad, särskilt eftersom jag redan hade testat själv med micro-af-justering, och märkt att den inte fokuserade rätt på olika avstånd med en specifik inställning, dvs. om jag körde +6 fokuserade den perfekt på 3 meters avstånd, om jag körde +3 fokuserade den rätt på 5-6 meters avstånd m.m… Känns lite som dom tog en enkel variant och bara körde en reset på kameran (alla personliga inställningar i kameran var nollade när jag fick tillbaka den), tog en snabb bild eller två och gav klartecken på den… Jag tog ett antal testbilder, och nej, den fokuserar inte perfekt nu heller, men jag räknar därmed med att jag helt enkelt inte kan räkna med att den skall göra det, eftersom en auktoriserad serviceverkstad ändå givit ok på den. Detta gav mig dock ett – i kanten till min framtida Pentaxkänsla, lite B helt enkelt. Kanske beror på att jag förväntar mig en proffsigare serviceinställning, men å andra sidan har jag hört att både Canon och Nikon har egna avdelningar som servar för proffsen, och då kostar det nog mer också… I princip kör jag nästan aldrig detta objektiv med så kort skärpedjup att det kommer att förstöra en bild totalt för mig, men jag kommer nog lite oftare framöver gå upp mot f/2,4 eller 2,8 med detta objektiv för att gardera mig lite mot ofrivillig felfokus…

Just ”clean”-biten av min kamera är inget jag oroade mig över, eftersom jag är väldigt nogrann med hur jag hanterar kameran och objektiv vid byte. Jag byter aldrig objektiv i en miljö där det blåser etc, och jag håller alltid kameran så att ev. damm inte enkelt kommer in…

Och nu, Nikon-service!

Och nu, 2 veckor senare, möjlighet för en jämförelse! Nu blev det nämligen nödvändigt för min Nikon P7000 kompaktkamera att åka på ofrivillig reparation! För c:a en vecka sedan märkte jag en liten vit prick på glaset i objektivet. Min första tanke var att det var ett dammkorn, så jag tog min lilla blåspensel (nästan ett måste att ha en sådan om man har en digitalkamera), men märkte fort att pricken inte satt på utsidan glaset, utan möjligen på baksidan av första glaset, eller på andra glaset… Jag tittade från lite olika vinklar, och det blev mer och mer klart att det är ett dammkorn eller liten spricka eller liknande, på baksidan glaset. Det är inte jätteuppenbart på de bilder jag tar, men om jag fokuserar väldigt kort med macro är det klart synligt på bilderna. Så, jag kontaktade Cyberphoto där kameran är köpt, och dom svarade fort med ett RMA-nr, och besked att jag får en fraktsedel och instruktioner i posten inom kort, med en varning att det tas ut en undersökningsavgift på 500:- om man inte hittar något fel, gratis om man hittar ett fel som täcks in av garantin. 2 dagar senare dök brevet från Cyberphoto upp, och jag packade kameran nogrannt och stötsäkert och skickade iväg den idag till Nikon i Solna. Nu går jag bara nyfiket och väntar på vad domen är. Kameran är under garanti ännu (5 månader gammal), och jag har vart försiktig med den, så jag räknar med att dom byter ut glaset eller objektivdelen och skickar tillbaka kameran täckt av garantin. Enda fördelen med detta är att jag har pushat mig själv att fota med Pentaxen mycket mer under tiden Nikon-kameran är borta, och jag fotar med det ”jobbigaste” objektivet, dvs. mitt Tamron 70-200 f/2,8. Det är lite tungt och jobbigt att hantera, men gudars vilka bilder det ger, särskilt med kort skärpedjup (f/2,8 vid 200mm är rejält kort). Detta är en bra påminnelse varför jag bör släpa med mig båda kamerorna om jag har möjlighet, och bara den lilla om jag vet att en stor kamera inte kommer att vara ok.

Så, spana in här igen om någon vecka, så räknar jag med att jag kan beskriva min upplevelse av Nikon-service också :-)