Nikon service?

Följetången om Nikon service fortsätter…

Kort summering av vad som hänt; min lilla kompakt, P7000, fick plötsligt en vit liten prick på objektivet. Först trodde jag det var på utsidan, men insåg snart att det var inne i själva objektivet. Det såg inte heller ut som smuts, utan som någon liten del lossnat, eller mikrofraktur i glaset uppstått.

Eftersom kameran är ganska ny (c:a 5 månader) och har garanti, och jag vet att jag hanterar mina kameror väldigt försiktigt, så kontaktade jag Cyberphoto som snabbt sände mig instruktioner och fraktsedel för att sända den till Nikon. Detta var nu 2 veckor sedan. I måndags fick jag ett brev från Nikon, där dom tyckte att jag skulle betala 1700 kr för att byta ut/reparera kameran. Om jag valde att inte reparera skulle jag behöva betala 300 + frakt + moms för att få den i retur.

Jag ringde Nikon, och killen jag pratade med menade att det inte följt med något kvitto. Stämmer inte, jag packade kameran själv, och vet att kvittot låg med i förpackningen (packat enligt konstens alla regler med plastpåse, stötskydd m.m… Killen jag pratade med var trevlig och lovade undersöka om kvittot kanske fanns hos dom, men inte kommit med i pappersarbetet.

Idag, efter att jag inte hört något tillbaka på 3 dagar (och inte hunnit ringa tillbaka till dom) ringer jag dom igen, och får besked att min kamera är i Stockholm, 60 mil från där dom sitter, och får besked att jag kan prata med killen i receptionen som kunde ge besked om var min kamera är. Han ringer upp mig 10 minuter senare, och jag säger att jag gärna kan sända kopia på kvitto igen om det är det som saknas för att allt skall lösa sig. Jag mailar honom kvittot i förmiddags, tillsammans med bilder jag tog av kameran innan jag sände den, och en utförlig beskrivning (Nikons notering var; ”smutsfläck på objektiv”, vilket var rätt så rejält mycket mindre beskrivning än vad jag gav när jag sände in kameran).

Jag har inte hört ett smack tillbaka från dom ännu, men tack vare att dom har ett websystem där man kan följa status kan jag se att det står ”kostnadsförslaget är godkänt” på status, vilket jag tolkar som att Nikon nu fått ordning på allt, och att jag bör ha tillbaka kameran inom kort.

Jag jobbar själv med support, och vet att man ofta har alldeles för mycket att göra, men att få ett kort besked tillbaka, t.ex. via mail eller följa status via web, är något mycket viktigt, för även om man kanske inte får löst sitt problem med en gång, så får man iallafall redan på vad som är planerat. Jag är definitivt inte en jobbig kund, snarare motsatsen, jag klagar oftast inte i en situation där många andra hade gjort det, samt att jag har mycket stor tolerans för att saker ofta kan ta tid, men detta ärende hos Nikon gör tyvärr att mina tankar om Nikons produkter nu inte är så bra. Deras kameror är i min åsikt riktigt bra kameror, men om jag idag hade övervägt ett systembyte hade Nikon hamnat en bit ner på listan p.g.a. detta. När man får problem med något man betalat en hel del för så förväntar man sig att servicen skall vara bra, och det är produkten och servicen sammanslaget som gör att det man köper är ett bra köp.

En reaktion på “Nikon service?

  1. lars-erik lindén

    Detta är mycket dålig service, själv råkade jag ramla så min skärm sprack och ringde då till Nikon service för att köpa en ny skärm. Vi säljer inga reservdelar. Vilket svar! Har varit Nikon-kund sedan 70-talet och får ett sådant svar. Detta är min sista Nikon och jag tycker företaget bör ändra attityd och ge SERVICE åt sina kunder och inte sluta bry sig om sina kunder!
    MVH Lars-Erik

Kommentarer inaktiverade.